donderdag 7 mei 2009

Router

Een bezoeker van de inloop meldde dat z'n router niet werkt. Dat kan veel oorzaken hebben, en ik weet niet zo veel van netwerken. Mijn router werkt wèl. Ik schrijf hier op hoe dat zo gekomen is.

Allereerst de hardware: kabelmodem van Chello (de Amsterdamse kabelfirma). Daaraan hangt een E-Tech router (RTPR01) met 4 LAN-aansluitingen. Aan de eerste aansluiting hangt vervolgens m'n computer en aan de andere aansluitingen kunnen ook computers worden aangesloten. De bedoeling is dat de verschillende computers onafhankelijk van elkaar internet op kunnen en ze kunnen ook met elkaar communiceren. In een PCI-slot van m'n computer zit een Realtek-netwerkkaart (RTL8169/8110 Family Gigabit Ethernet NIC, 100 Mbps)

Voor de goede orde: Internet-aansluiting werkte al toen de router arriveerde.

Als Chello-abonnee moet ik nu het MAC-adres van mijn netwerkkaart te weten komen. Een MAC- of hardwareadres is een reeks van zes cijfers, bijvoorbeeld 00-81-9B-20-09-4A, waar Chello me aan herkent. Ga (met Windows XP) via start naar uitvoeren en tik cmd in. Nu verschijnt het aloude DOS-scherm. Tik daar ipconfig /all; en noteer het MAC-adres, dat hier fysiek adres wordt genoemd.

Om de router in te stellen moeten we er met de internet-browser (IE of Firefox) naar toe. In plaats van een gebruikelijke adres als http://www.google.nl/ heeft m'n router het adres 192.168.1.1 (kan per merk/model verschillen, zie handleiding). Er verschijnt een inlog-scherm. Nieuw uit de doos hoeft geen gebruikersnaam ingevuld te worden en is het wachtwoord admin (kan verschillen, maar dat blijf ik niet herhalen).

Eenmaal ingelogd in de router kiezen we Device Administration Settings en vervolgens WAN MAC Change. Daar vullen we het MAC-adres in; verder niets veranderen en bevestigen door op de knop Apply te klikken. De router zal in ongeveer een minuut herstarten en Chello herkent nu de router alsof het m'n netwerkkaart is. De router krijgt nu (richting buitenwereld) het IP-adres dat anders aan m'n computer, preciezer gezegd aan m'n netwerkkaart, gegeven zou worden. Binnenshuis heeft de router het IP-adres 192.168.1.1, de computer aan de eerste aansluiting 192.168.1.2, de volgende 192.168.1.3, enzovoort.

Bij Casema (Amstelveense kabel) gaat het anders. In Basic Setup de keuze Get an IP address automatically (PPPoE) aanvinken, waarop Basic Setup PPPoE verschijnt. Hier moeten User Name en Password worden ingevuld, zoals Casema dat heeft verstrekt. Ook Connect-on-demand Disable aanvinken als u de de verbinding altijd actief wilt houden. Rest zo laten en ook nu weer Apply aanklikken.

Nu ik toch met de router bezig ben, ga ik ook even naar Virtual Server Settings. Daar regel ik twee keer een Redirect IP Address 192.168.1.2 (voor m'n computer, dus). De Port Range 6881 tot 6889 zet ik open voor de protocollen TCP en UDP: Both. Hetzelfde voor 4444 tot 4444, eveneens Both. Weer afsluiten met Apply. Deze handeling staat los van het in werking zetten van de router. In gewoon Nederlands zet ik de poorten 4444 en 6881-6889 van m'n computer open voor een standaard bit-torrent-programma. Dat heeft zo'n programma graag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten