De senioreninloop in de Meent is op verschillende manieren te
bereiken. Bijvoorbeeld met het openbaar vervoer, dat in het dialect
ten noorden van de A10 metro 51 heet en in het zuiden sneltram
51. Deze Amstelveenlijn behoort niet tot de kroonjuwelen
van het Amsterdamse Gemeentevervoersbedrijf. Het GVB schrijft zelf
“Wie wel eens met metro 51 reist weet het: hij is aan vervanging
toe. Daarom komt er een nieuwe, snelle en veilige tramverbinding voor
Amstelveen”. (zie
https://www.gvb.nl/reizen/vernieuwing-amstelveenlijn
en ook https://amstelveenlijn.nl/over-het-project/)
Kortom: de lijn gaat
voor 300 miljoen euro grondig op de schop. Bovendien heeft het GVB
nieuwe trams besteld.
Sinds zondag 3 maart
rijdt de metro niet meer, of beter gezegd slaat hij na Centraal
Station-Station Zuid niet meer af naar Amstelveen, maar volgt hij de
route van ringlijn metro 50 naar Station Sloterdijk en de
Isolatorweg.
Het werk gaat tot en
met 2020 duren. In de tussentijd wordt het traject Station
Zuid-Westwijk waargenomen door een tijdelijke buslijn 55.
Laten we eens
bekijken wat deze bus te bieden heeft.
In de eerste plaats
minder ruimte voor passagiers, zoals in de eerste ochtendspits bleek.
Het GVB zet inmiddels meer bussen in. Een tweede probleem is dat de
bussen niet echt bij de overstappende passagiers in de buurt kunnen
komen. Dit wordt opgelost door de passagiers naar de bus te laten
lopen. Een ongemak waar weinig aan te doen is.
De oude lijn 51 reed
in 32 minuten van het Centraal Station naar de halte Meent. Dat
kostte (vol tarief) 3,08 euro.
Met de nieuwe bus 55
wordt de reistijd 38 minuten, inclusief 7 minuten lopen van metro
naar bus. In plaats van metrohalte Meent komen we op bushalte Praam
terecht, maar dat is zo dicht bij, dat tellen we niet mee. Nu kost de
rit 3,55 euro, 15% meer – logisch, zou je zeggen, want je maakt
extra lang gebruik van het openbaar vervoer.
Het GVB hanteert een
éénmalig instaptarief van 96 cent. Elke kilometer kost vervolgens
16 cent. Aan de afstand CS-Zuid verandert geen millimeter. Dat
betekent dat bus 55 vanaf Zuid 2,9 kilometer extra aflegt – en het
betekent vooral dat het GVB 2,9 kilometer extra in rekening brengt.
Al met al bepaald
geen creatieve oplossing van het GVB. En ze kunnen het wel. Toevallig
rijden er tegenwoordig twee verschillende metrolijnen tussen CS en
Zuid, met een flinke bocht de oude Amstelveenlijn 51 en bijna
kaarsrecht de nieuwe Noord-Zuidlijn 52. Toevallig maakt het voor de
prijs niet uit, welke je neemt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten