maandag 11 maart 2019

Amstelveenlijn

De senioreninloop in de Meent is op verschillende manieren te bereiken. Bijvoorbeeld met het openbaar vervoer, dat in het dialect ten noorden van de A10 metro 51 heet en in het zuiden sneltram 51. Deze Amstelveenlijn behoort niet tot de kroonjuwelen van het Amsterdamse Gemeentevervoersbedrijf. Het GVB schrijft zelf “Wie wel eens met metro 51 reist weet het: hij is aan vervanging toe. Daarom komt er een nieuwe, snelle en veilige tramverbinding voor Amstelveen”. (zie https://www.gvb.nl/reizen/vernieuwing-amstelveenlijn en ook https://amstelveenlijn.nl/over-het-project/)
Kortom: de lijn gaat voor 300 miljoen euro grondig op de schop. Bovendien heeft het GVB nieuwe trams besteld.
Sinds zondag 3 maart rijdt de metro niet meer, of beter gezegd slaat hij na Centraal Station-Station Zuid niet meer af naar Amstelveen, maar volgt hij de route van ringlijn metro 50 naar Station Sloterdijk en de Isolatorweg.
Het werk gaat tot en met 2020 duren. In de tussentijd wordt het traject Station Zuid-Westwijk waargenomen door een tijdelijke buslijn 55.
Laten we eens bekijken wat deze bus te bieden heeft.
In de eerste plaats minder ruimte voor passagiers, zoals in de eerste ochtendspits bleek. Het GVB zet inmiddels meer bussen in. Een tweede probleem is dat de bussen niet echt bij de overstappende passagiers in de buurt kunnen komen. Dit wordt opgelost door de passagiers naar de bus te laten lopen. Een ongemak waar weinig aan te doen is.
De oude lijn 51 reed in 32 minuten van het Centraal Station naar de halte Meent. Dat kostte (vol tarief) 3,08 euro.
Met de nieuwe bus 55 wordt de reistijd 38 minuten, inclusief 7 minuten lopen van metro naar bus. In plaats van metrohalte Meent komen we op bushalte Praam terecht, maar dat is zo dicht bij, dat tellen we niet mee. Nu kost de rit 3,55 euro, 15% meer – logisch, zou je zeggen, want je maakt extra lang gebruik van het openbaar vervoer.
Het GVB hanteert een éénmalig instaptarief van 96 cent. Elke kilometer kost vervolgens 16 cent. Aan de afstand CS-Zuid verandert geen millimeter. Dat betekent dat bus 55 vanaf Zuid 2,9 kilometer extra aflegt – en het betekent vooral dat het GVB 2,9 kilometer extra in rekening brengt.
Al met al bepaald geen creatieve oplossing van het GVB. En ze kunnen het wel. Toevallig rijden er tegenwoordig twee verschillende metrolijnen tussen CS en Zuid, met een flinke bocht de oude Amstelveenlijn 51 en bijna kaarsrecht de nieuwe Noord-Zuidlijn 52. Toevallig maakt het voor de prijs niet uit, welke je neemt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten