vrijdag 13 februari 2009

Op z'n kop


Tot dusver gaat het hier over het schrijven van een weblog. Deze keer iets over het lezen. Preciezer: over de vreemde volgorde van de berichten van een weblog. Aan het begin staat het laatste bericht en helemaal op het laatst is het eerste bericht te lezen.

Alle weblogs zetten het meest recente bericht bovenaan. Daar is geen discussie over mogelijk, de schrijver heeft op dit gebied niets te kiezen. Ik denk dat de geroutineerde lezer ook niets anders verwacht, maar toch...

Als ik een dagboek zou bijhouden - zo'n ouderwets papieren boek - of als ik aantekeningen maak in een notitieblok, dan begin ik op het eerste velletje. De nieuwste notitie staat een stuk verderop. En zo werkt het ook in boeken. Bij een detective pleegt op een van de eerste bladzijden iemand te worden vermoord, en pas op de allerlaatste komt de dader aan het licht.

Ook op internet komt deze volgorde geregeld voor. Een (ingekort) voorbeeldje van debat over de vraag of het de Haarlemmermeer is of het Haarlemmermeer:

- Ik zie dat gesproken wordt over "de" Haarlemmermeer. Op grond van welke criteria kiezen we het lidwoord? Paul
- Het is "de Haarlemmermeerpolder", afgekort "de Haarlemmermeer". Voor de inpoldering was het "het Haarlemmermeer". Harrie
- Ook voor de inpoldering was sprake van "de Haarlemmermeer" als ze het water bedoelen. Paul
- Daar zou ik wel een voorbeeld van willen zien. Frans
- [volgen links met voorbeelden]
- Dank! Leerzaam. Voor het meer kan en kon het dus allebei. Frans

Bij email zijn er twee richtingen. Soms wordt bovenaan antwoord gegeven en volgt (voor de duidelijkheid) het mailtje waar antwoord op wordt gegeven. Soms begint het antwoord-mailtje met de gestelde vraag, met het antwoord onderop.

Voordeel van het nieuws boven is dat de geregelde lezer minder naar beneden hoeft te scrollen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten