zondag 1 februari 2009

Eerste aanloop


We gaan een weblog schrijven. De bedoeling is dat we het een en ander tikken, maar de techniek laten we aan anderen over. Google biedt een gratis blog aan - en dat gaan we gebruiken.

De eerste stap kan ik overslaan: ik heb al een Google-account. Account-loze beginners moeten zich eerst even bij Google laten registreren.

Vervolgens gaan we in het Google-account naar Blogger. Daar kan van alles geregeld en ingesteld worden. Op z'n minst moet je invullen hoe je je naam wilt laten weergeven (Rob), hoe het blog gaat heten (Je meent het) en het adres (URL). Als blog-adres blijkt meent al aan een ander vergeven te zijn. Alweer een paar jaar geleden zijn Opa en oma begonnen een boom op te zetten over het Naardermeer. Verder dan een eerste aanloop zijn ze niet gekomen. Dus kies ik maar jemeent als adres. Dat was nog vrij. Het blog is daarmee hier te vinden.

Er is nog een belangrijke keuze te maken. Blogger biedt de keuze uit een dozijn sjablonen. Dat zijn vooraf ontworpen modellen. Een paar sjablonen hebben een zwarte achtergrond met witte letters. Dat lijkt me moeilijk te lezen. Voorlopig neem ik Sand Dollar; als het niet bevalt kan er altijd nog geruild worden.

Nu ligt het blog in grote lijnen vast. Bij Instellingen voeg ik nog een omschrijving toe aan de titel: dat is de verklarende tekst onder Je meent het. Verder tijdzone Amsterdam in plaats van een Amerikaanse zone en onder Reacties kan worden ingesteld dat iedereen mag reageren op de berichten.

Klaar is kees. Of eigenlijk: nog niet helemaal. Op een later tijdstip heb ik het nog bewerkt. In het prille begin had ik nog niet gezien hoe links in de tekst opgenomen worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten